Nejlevnější automobil na světě se dostal na trh

Bombaj - Indická automobilka Tata Motors začala v pondělí v Bombaji prodávat svůj model Nano, který je s cenou 100 tisíc rupií (okolo 40 tisíc korun) nejlevnějším vozem světa. Uvedly to v pondělí Hospodářské noviny.

Přidejte svůj názor

Nejlevnější automobil na světě se dostal na trh - anotační foto

Čtyřmístné auto, které má podle odborníků způsobit revoluci v motorizaci Indie, přichází na trh téměř s půlročním zpožděním. To způsobily násilné protesty místních zemědělců, kteří odmítali stavbu továrny na Nano v Západním Bengálsku.

Analytici předpovídají, že v prvním roce výroby by mělo být indickým zákazníkům k dispozici pouze 50 tisíc vozů vyrobených v továrnách v Pune a Pantnagaru, než se zaběhne výroba ve státu Gudžarát s kapacitou 250 tisíc vozů ročně. Nový vůz pohání dvouválec s výkonem 33 koní, se kterým může "drobek" jet více než sto kilometrů v hodině. Zákazníky, kteří se v interiéru nedočkají rádia či klimatizace, potěší alespoň spotřeba paliva. Vůz o délce pouhých 3,1 metru a váze 580 kilogramů spotřebuje na sto kilometrů okolo pěti litrů benzinu.

Nano přichází ve chvíli, kdy by vládce automobilky Ratan Tata úspěch velmi potřeboval. Firma totiž nedávno oznámila, že kvůli prudkému poklesu prodejů utrpěla po sedmi letech ztrátu. Její akcie se i díky tomu propadly o 75 procent. Varováním bylo také snížení ratingu firmy od mezinárodní ratingové společnosti Standard & Poors ze stupně BB na stupeň BB-.

Odborníci nicméně věří, že model Nano způsobí revoluci podobnou té, kterou v poválečné Evropě zahájil Volkswagen Brouk či Fiat 500. "Nano zaplní mezeru, která existuje mezi motocykly a nejmenšími vozidly," řekl Mohit Ahora, ředitel singapurské pobočky společnosti JD Power.

Indická automobilka Tata Motors plánuje prodávat modernizovanou verzi superlevného automobilu Nano pod označením Europa i na starém kontinentu. Vůz, který by měl plnit zdejší emisní i bezpečnostní standardy, by se na evropských trzích měl objevit v roce 2010 či 2011.

Tata Motors loni dokončila koupi luxusních značek Land Rover a Jaguar od americké automobilky Ford Motor za 2,3 miliardy dolarů (51,4 miliardy korun). Díky této transakci získala příležitost k rozšíření svých aktivit mimo Indii.

Předchůdce nynější automobilky, firma TELCO, působila po roce 1945 jako výrobce lokomotiv. Později začala ve spolupráci s německým Daimler Benz vyrábět nákladní a osobní vozy. Spolupráce s Němci skončila až v roce 2001 a o dva roky později Ratan Tata oznámil svůj záměr vyrábět nejlevnější auto na světě.

Na nedávno skončeném ženevském autosalonu vyjádřily svůj plán vyrábět úsporné vozy s levnějším provozem také automobilky Volkwagen, Toyota, Honda a Fiat. Výrobci také věří většímu rozšíření elektromobilů.

Témata: tata motors
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Nejlevnější automobil na světě se dostal na trh

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Pohonné hmoty v ČR dál zlevňují, ceny spadly i v Praze. Přehled - anotační foto

Pohonné hmoty v ČR dál zlevňují, ceny spadly i v Praze. Přehled

23.03.2017 09:38 Aktualizováno Praha - Benzin Natural 95 od minulé středy zlevnil o 16 haléřů na průměrných 31,07 Kč/l a cena…

Aféra Dieselgate: Škoda má zatím řešení pro 300 tisíc aut - anotační foto

Aféra Dieselgate: Škoda má zatím řešení pro 300 tisíc aut

22.03.2017 13:05 Kosmonosy (u Mladé Boleslavi) - Škoda Auto dosud vytvořila řešení pro opravu 300.000 vozů z celkem…

Pohonné hmoty v Česku zlevnily. Za kolik natankujete? Přehled cen - anotační foto

Pohonné hmoty v Česku zlevnily. Za kolik natankujete? Přehled cen

16.03.2017 09:56 Aktualizováno Praha - Od poloviny ledna ceny u benzinek v Česku stagnovaly a v posledním týdnu šly dokonce dolů.…

Okem řidiče: Barva světel „přístrojovky“ může zabíjet +VIDEO - anotační foto

Okem řidiče: Barva světel „přístrojovky“ může zabíjet +VIDEO

15.03.2017 13:00 Praha - Ať chceme nebo ne, my řidiči dáváme svým očím co proto. „Chceme po nich“, aby střídavě…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější o Autonovinkách

reklama
reklama