Vozy MPV jsou stále populárnější. Jak je dobře a výhodně koupit?

Praha - Pohodlí, hodně místa pro cestující i zavazadla a praktické využití pro řemeslníky. To jsou vozy MPV, které jsou mezi čím dál více oblíbené.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Ilustrační foto

Zejména pro početné rodiny je vůz kategorie MPV nejrozumnějším řešením, jak přepravit všechny osoby v přijatelném komfortu a ještě s dostatkem místa pro zavazadla. Právě MPV na rozdíl od stále oblíbenějších SUV poskytují mnohem větší vnitřní prostor a více místa pro zavazadla. Často jsou MPV vybavena i třetí řadou sedadel, takže se do auta vejde až sedm cestujících.

"Velikou výhodou pro kupující je široká nabídka různých značek a modelů na trhu ojetin v mnoha cenových kategoriích," říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Vybere si ten, kdo hledá levné auto v kategorii do 100 000 korun, lze ale samozřejmě koupit i poměrně mladé a luxusně vybavené auto s cenovkou přes 300 000 korun. Záleží na rozpočtu a preferencích.

Jenže jak takové MPV správně koupit? Především si stanovte kritéria, co od auta vlastně chcete. Pokud jezdíte převážně sami, počítejte s tím, že budete vozit jen vzduch a že MPV mají kvůli své vyšší stavbě a zhoršené aerodynamice o trochu větší spotřebu paliva než například srovnatelné kombi.

Kdo jezdí spíše jen ve čtyřech nebo maximálně na krátké trase v pěti lidech, ten si vybere mezi běžnými vozy kategorie kombi. MPV má skutečně smysl pro toho, kdo potřebuje více prostoru a případně sedm míst k sezení.

Spousta zákazníků automaticky vybírá MPV s turbodieselem, což má samozřejmě plno logických vysvětlení. Ovšem ne vždy to bývá optimální koupě, protože servis starších turbodieselů se může nepěkně prodražit. "Mezi nejčastější poruchy turbodieselů patří závady turbodmychadel, vstřikování a dvouhmotových setrvačníků," připomíná Svoboda. Poslední dobou se množí případy vadných filtrů pevných částic a EGR ventilů, což jsou nedílné součásti většiny moderních dieselů.

Kdo především popojíždí po kratších trasách, pohybuje se hlavně v okolí města a často zhasíná a startuje studený motor, ten by měl zvážit MPV s benzínovým motorem, případně s některým z alternativních pohonů, například s LPG. Některá MPV se již z výroby prodávají v úpravě na CNG, což je stále žádanější alternativní palivo s ještě nižšími provozními náklady než u dieselu.

"Příliš si nevšímejte najetých kilometrů, důležitý by měl být především celkový stav auta, stav interiéru a kondice podvozku," radí Svoboda. Právě interiér bývá v některých případech dost opotřebovaný, zejména pokud se vzadu vozí hlavně děti.

Většina MPV má také variabilní zadní sedadla, se kterými se dá různě manipulovat a dají se sklápět nebo i úplně vyndat. Dobře zkontrolujte celý mechanismus, zda funguje a dá se snadno obsluhovat. Pokud někdo používá své MPV jako náklaďák na přepravu stavebního materiálu, snadno se choulostivý mechanismus sedaček zanese prachem, nečistotami a poškodí se.

Při výběru ojetého MPV postupujte s rozvahou. Seznamte se se situací na trhu, prohlédněte si několik aut různých značek a pokud si nejste jistí, obraťte se na prověřeného prodejce ojetých vozů, který má k dispozici trvalou nabídku kvalitních aut a s výběrem vám poradí.

Témata: auto | Auto ESA
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější o Autonovinkách

reklama
reklama